"Fijn om luisterend oor te bieden."

 

Werken op een begraafplaats, waar je elke dag wordt geconfronteerd met de dood? Dat zag Jamila Maamri eerst helemaal niet zitten. "Maar nu wil ik hier niet meer weg.  Drie jaar geleden kwam Jamila als medewerker op de administratie van Rusthof terecht. ,,In de pauzes ging ik wandelen op de begraafplaats'', vertelt de 27-jarige Jamila. ,,Het is hier zó mooi. Als ik terugkwam, dan voelde ik me weer helemaal opgeladen.''

Al snel ging Jamila zich meer bezighouden met de contacten met klanten: uitvaartondernemers en families. Langzaam maar zeker kwam ze er zo achter dat je heel wat kunt betekenen voor mensen die een dierbare hebben verloren. ,,Het is heel fijn om een oplossing te mogen zoeken voor hun wensen of gewoon een luisterend oor te kunnen bieden.''

Wat Jamila zoal doet? Ze bereidt plechtigheden van de volgende dag voor, beantwoordt vragen, plant afspraken in voor het ophalen van een urn of stelt rouwende familieleden gerust. ,,Een kleine bijdrage kan grote impact hebben.''

,,Gisteren nog'',  vertelt Jamila, ,, zag ik een meneer van 85 jaar ronddwalen op de begraafplaats. Hij was helemaal paniekerig, liep er al anderhalf uur, zoekend naar het graf van zijn vrouw. Toen heb ik hem even mee naar binnen genomen, een kopje koffie gegeven en in een golfkarretje naar het graf gebracht. Hij was zó dankbaar... Dat doet mij dan toch wel goed.''

 

"Een dienst moet in één keer goed gaan" 

Trots laat Babs Smink - ceremoniebegeleider bij Rusthof - de gerenoveerde aula zien. Ze klikt achter in de zaal met haar vinger op het schermpje, waarna ineens een andere kleur licht op de gloednieuwe houten vloer schijnt. ,,Mooi, toch?''

Babs Smink werkte 25 jaar als peuterjuf, maar ze had weinig tijd nodig om te wennen bij Rusthof. Haar vader was namelijk uitvaartondernemer en ze woonde lang boven het uitvaartcentrum.

Al snel kreeg Babs het verzoek of ze ceremoniebegeleider wilde worden. Ze zorgt dat alles in de aula klaar staat, precies zoals de familie het wil. ,,Ik controleer de muziek en het beeld, ontvang samen met de uitvaartondernemer de familie en ik ben op de achtergrond facilitair aanwezig'', vertelt Babs. ,,Het moet natuurlijk in één keer allemaal goed gaan.''

In de aula heeft Babs altijd oogcontact met de uitvaartondernemer. ,,Er kan altijd op het laatste moment iets veranderen.'' Maar ze let ook op de zaal. ,,Je moet opletten of niemand onwel raakt en als iemand lang moet hoesten, dan regel ik bijvoorbeeld een bekertje water.''

Na de dienst loopt Babs, indien gewenst, voor de stoet uit naar het graf of de crematieruimte. Of ze rijdt iemand die slecht ter been is met een golfkarretje naar het laatste afscheid. ,,Ik vind het heel bijzonder dat ik op zulke kwetsbare momenten in het leven van mensen aanwezig en dienstbaar mag zijn.''

Elke dienst is anders, maar sommige laten een bijzondere indruk achter. ,,Oude mannetjes, die 60 jaar getrouwd zijn geweest en afscheid moeten nemen van hun vrouw en soms ontredderd achter blijven. Die zou ik het liefst achterop mijn fiets zetten en mee naar huis nemen.''

 

Wandelstok met as

Nog even en dan heeft Rusthof een wandelstok, die bij elke stap die je zet een beetje as verstrooit. Het is één van de nieuwe producten die zijn te verkrijgen in de Poortkamer. Daar helpen Nanny van Essen en haar collega's bij het uitzoeken van de meest wenselijke asbestemming.

Wie denkt dat hij moet kiezen tussen uitstrooien of een urn, heeft het mis. ,,Mensen denken vaak: een urn is een urn, een pot en niet meer dan dat'', vertelt Nanny. ,,Maar ze zijn er in allerlei soorten, maten en kleuren. En er is zoveel meer mogelijk: je kunt de as bewaren in een sieraad, een glasreliek, beeldjes, noem maar op.''

Rusthof heeft onder meer een aantal urnen uit de collectie van de Amersfoortse kunstenares Barbara Bläsing. Zij maakt ze van keramiek rond een stuk schors of hout.

Ook is het mogelijk om as te bewaren in een glasreliek: in een holle ruimte of in het glas verwerkt. ,,In dat geval zie je het alleen als je het weet.''

Vaak kiezen nabestaanden ervoor om een beetje as te te verwerken in een ring, manchetknopen, oorbellen, hangertjes of armbanden. De rest wordt dan uitgestrooid of in een urn bewaard, want alle combinaties zijn mogelijk.

Uitstrooien kan op één van de speciale velden op Rusthof. Ook voor de urn zijn er meerdere plekken: ondergronds in een graf of op de urnenheuvel, bovengronds in de urnentuin of een nis in een speciale muur.

Er zijn zoveel mogelijkheden dat Rusthof graag goed advies levert. Om mensen rust en privacy te geven bij hun keuze, kunnen bezoekers alleen op afspraak in de Poortkamer terecht. Ook als de as al lang is bewaard in een koker of urn, kun je nog kiezen voor iets anders.

Het is fijn om mensen te kunnen helpen bij zoiets belangrijks, vindt Nanny. Ze herinnert zich een meneer die een urn voor zichzelf kwam uitzoeken. ,,Hij ging weg met de geruststellende gedachte dat het zo in orde was. Het is fijn om er voor zo iemand te kunnen zijn.''

 

Grafdelver Geert heeft oog voor omgeving

Wie had gezegd dat hij hetzelfde werk als zijn grootvader ging doen, zou Geert van den Tweel voor gek hebben verklaard. Maar inmiddels delft hij al vijftien jaar graven op Rusthof.

Als koster van de kerk in Leusden groef zijn opa eigenhandig met een schep, kleinzoon Geert heeft op Rusthof gelukkig een graafmachine voor het grove werk. Op de dag van een begrafenis zorgt hij er met collega Wilco voor dat het graf uitgediept is en de lift klaarstaat die de kist laat zakken.

,,Mooi werk'', noemt Geert het. Mensen helpen op hun laatste reis. En dat lekker in de buitenlucht op één van de mooiste begraafplaatsen van het land. Heel wat anders dan zijn oude werk als vrachtwagenchauffeur. De stress van het telkens op tijd leveren en de drukte op de weg mist hij niet.

Tegenwoordig gaat Geert (49) geregeld een uurtje eerder naar zijn werkplek dan nodig. Zo mooi vindt hij de omgeving. Naast hem ligt bijna altijd zijn fotocamera. Want ijsvogels, bonte vliegenvangers, roodborstjes, geen vogel gaat ongezien aan hem voorbij. Laatst nog slaagde hij erin de houtsnip vast te leggen op beeld. Die had hij in de vijftien jaar dat hij op Rusthof werkt nog nooit gezien.

Geert werkt dus met hart voor de zaak, voor de natuur én voor de mensen. ,,Want we maken natuurlijk ook af en toe een praatje met bezoekers die daar behoefte aan hebben.''

 

Cremeren is een zorgvuldig proces

_DSC0025.jpg

Al meer dan tweeduizend mensen werden dit jaar op Rusthof gecremeerd. Ovenist Hans Veerman begeleidde hen op hun laatste reis.

Licht straalt door de gekantelde ramen. Aan de bordeauxrode muren hangen kunstwerken. Brede, ronde lampen sieren het plafond. ,,Dit is zeker geen enge ruimte'', zegt Hans over de crematiekamer. ,,Sommige mensen zijn huiverig om binnen te komen, maar als één schaap over de dam is...''

De ovenruimte is al twaalf jaar het domein van Hans. Hij begrijpt best dat sommige nabestaanden in de aula al afscheid nemen van de overledene of niet verdergaan dan het voorplein van de crematiekamer. Maar met alle liefde ondersteunt hij de mensen die wel tot het allerlaatste moment bij de overledene willen blijven.

Als ovenist zorgt Hans er bovenal voor dat de crematie vlekkeloos verloopt. Het mag dan oneerbiedig klinken, maar het cremeren van stoffelijke overschotten is een industrieel proces, met precisie en routine uitgevoerd, en voor een deel computergestuurd en geautomatiseerd.

Dat cremeren een zeer zorgvuldig proces is, blijkt ook uit het feit dat elke overledene een eigen identificatiesteen krijgt. Het is een vuurvast steentje met uniek nummer, dat de nabestaanden met de asresten ontvangen.

Hans heeft dan alle metaalresten al verwijderd. Met al zijn ervaring kost het hem geen enkele moeite om aan deze overblijfselen te zien of iemand een kunstheup had of een chemokuur heeft ondergaan.

Nabestaanden bepalen zelf de asbestemming. Op Rusthof zijn meerdere mogelijkheden, zoals een urnentuin, urnenmuur of bloemzuil. 

 

Kippenvel als naasten je bedanken

Daniela Kruitwagen kwam bij Rusthof werken, toen voor de uitvaart van politicus Henk Vonhoff extra personeel nodig was. Sindsdien is ze er niet meer weg geweest.

Met enthousiasme vertelt Daniela, coördinator van de horeca, hoe eervol het is om mensen die iemand hebben verloren naar tevredenheid te kunnen bedienen. ,,Dat gaat veel klantgerichter en vriendelijker dan vroeger. En de koffie schenken we tegenwoordig aan tafel in plaats van bij het buffet.''

Rusthof maakt gebruik van twee uitstekende lokale leveranciers.   De goede contacten en korte lijntjes zijn belangrijk, omdat er soms snel aan bijzondere wensen voldaan moet worden. Begrafenissen en crematies zijn nu eenmaal niet ruim van te voren in te plannen.

Daniela wil benadrukken dat in samenspraak alles mogelijk is. ,,Het allermooiste is wanneer naasten het gevoel hebben dat het is gelopen zoals ze wilden en ze je ondanks hun verdriet nog een hand geven om je te bedanken ook. Dat geeft echt kippenvel.''

Sinds de verbouwing in 2014 zijn er meer mogelijkheden voor goede dienstverlening. Zo zijn er in de grote koffiekamer meer zitplaatsen: honderd in totaal. ,,Vroeger was het hutje mutje'', herinnert Daniela zich. ,,Zo druk soms dat je niet meer kon uitserveren. Nu hebben we mooie zitjes en volop ruimte. We hebben weleens vierhonderd mensen binnen gehad.''

De sfeervolle koffiekamer wordt niet alleen gebruikt voor samenkomst na een uitvaartdienst, maar ook voor avond-condoleances. De laatste tijd is daar steeds meer vraag naar.

Voor kleinere groepen is de kleine koffiekamer met 36 zitplaatsen beschikbaar. Hier is plek voor maximaal honderd bezoekers.

Uitvaartdienst overal te volgen

 

De uitvaartdienst volgen vanuit het buitenland? Dat is tegenwoordig geen enkel probleem, vertelt Tom van Middelaar, als ceremoniebegeleider verantwoordelijk voor beeld en geluid.

,,Via internet kun je de plechtigheid met een toegangscode live volgen. We filmen op verzoek van de familie de hele dienst, bijvoorbeeld voor mensen die in het buitenland wonen of aan bed gekluisterd zijn.'' De uitvaartdienst is nog dertig dagen terug te kijken. ,,En de familie krijgt indien gewenst kostenloos een cd en een dvd met opnamen mee.''

Die service past bij de technologische ontwikkelingen en de trend van meer maatwerk. ,,Op Rusthof wordt altijd meegedacht'', vertelt Tom, die een paar jaar geleden besloot als uitvaartleider aan de slag te gaan nadat zijn vader en zus in een tijdsbestek van een maand waren overleden. ,,Toen is me al opgevallen dat Rusthof veel aandacht heeft voor nabestaanden.''

De faciliteiten zijn de laatste jaren bovendien verbeterd. Uiteraard is er in de aula een ringleiding voor mensen die slechthorend zijn. ,,En de grote aula heeft een heel mooi groot beeldscherm. Vroeger moesten we de aula met doeken verduisteren. Nu heb je die prachtige lichtinval weer en kun je toch het scherpe beeld heel goed zien.''

Familieleden krijgen tips over het gebruik van het beeldscherm. Fotopresentaties en filmpjes worden vooraf getest, zodat de techniek niet voor verrassingen kan zorgen. De medewerkers beeld en geluid faciliteren ook de techniek voor zangers, koren of mensen die een instrument bespelen. ,,Live muziek is altijd erg mooi, ook omdat de akoestiek in de aula heel goed is'', meent Tom. In de grote aula is een vleugel beschikbaar en in de kleine aula een orgel.

Natuurlijk kunnen nabestaanden ook kiezen voor het afspelen van muziek. ,,Op onze website staat een heel uitgebreid muziekboek, waar je vanuit huis uit duizenden nummers een keuze kunt maken'', vertelt Tom. ,,En als wij het niet hebben, dan kunnen nabestaanden natuurlijk altijd een bestand toesturen.'' 

Neem voor meer informatie contact met ons op.

Rouwkamers: Dag en nacht zo vaak u wilt bij uw dierbare

Dag en nacht, zo vaak als je wilt op bezoek bij een dierbare die is overleden. Dat kan tegenwoordig door gebruik te maken van de 24-uurs kamers die Rusthof heeft laten bouwen. Met een eigen sleutel, in een huiselijke sfeer, op de plaats waar de uitvaart plaatsvindt, kunnen nabestaanden afscheid nemen wanneer hén dat het beste uitkomt. Zonder afspraak.

In de sfeervolle entree plaatst Moniek Stoetman, coördinator van de rouwkamers, net een schaal vol vers fruit op de stamtafel. Ze schuift de kranten van vandaag opzij en schenkt koffie. Moniek hecht er waarde aan dat nabestaanden zich thuis voelen op de plek waar hun dierbare ligt opgebaard.

De laatste gang naar een begraafplaats is immers al zwaar genoeg. Voor veel mensen is het fijn om door gebruikmaking van een 24-uurs kamer langzaam aan die plek te kunnen wennen. Als je dierbare al op Rusthof opgebaard ligt, hoef je hem of haar niet nóg een keer over te brengen. ,,Dat is makkelijker, prettiger en scheelt kosten voor een extra overbrenging.''

Sinds maart van dit jaar beschikt Rusthof over zes verschillende rouwkamers. Alle kamers zijn sfeervol en comfortabel ingericht met een bank, een fauteuil, een geluidsinstallatie, wifi en een magneetbord voor foto's, kaarten of tekeningen.

,,De reacties zijn heel positief'', vertelt Moniek dan ook. ,,We voorzien duidelijk in een behoefte.''

Rusthof is één van de eerste aanbieders van deze service in de regio. ,,En op deze schaal zijn we, voor zover ik weet, de enige'', zegt Moniek. ,,Kleine ondernemers hebben daar veel baat bij. Ze hebben vaak geen eigen faciliteiten en kunnen nu ook hier terecht.''

Rusthof kan ondernemers faciliteren bij de laatste verzorging. Dan is voor Moniek het cirkeltje rond. Bij haar eerste baan als bejaardenverzorgster sprak de piëteitsvolle verzorging van gestorven bewoners haar al aan. ,,Dus ik voel me hier echt op mijn plek. Het is fijn dat we hier zo goed mogelijk de laatste zorg kunnen geven.''

Neem voor meer informatie contact met ons op.